Innowacyjność w sektorze publicznym
W upowszechnianiu innowacji administracja publiczna pełni podwójną funkcję – zarówno inicjatora, jak i katalizatora zmian. Synergia tych ról jest kluczowa dla osiągnięcia trwałej i skutecznej transformacji całego sektora publicznego.
Jednym z najczęściej powielanych mitów dotyczących innowacji w administracji publicznej jest przekonanie, że administracja publiczna jest z natury biurokratyczna, sztywna i niezdolna do zmiany. Ten stereotyp utrwala obraz sektora publicznego jako skostniałej machiny, ograniczanej przez hierarchię, zbiurokratyzowane struktury i złożone procedury, niezdolnej tym samym do efektywnego wprowadzania nowych rozwiązań. W rzeczywistości jednak, mimo licznych wyzwań i nadrzędnej zasady legalizmu, zgodnie z którą administracja działa wyłącznie na podstawie i w granicach prawa, innowacyjność w sektorze publicznym jest nie tylko możliwa, ale wręcz staje się zjawiskiem coraz bardziej powszechnym. Potwierdzają to zarówno wyniki badań, takich jak Barometr Innowacyjności w państwach skandynawskich za lata 2020– –2021, jak i liczne inicjatywy promujące innowacje w administracji oraz ich upowszechnianie w świadomości społecznej.
Rola urzędników
Podwójna rola urzędników w procesie wspierania innowacji polega na jednoczesnym pełnieniu funkcji inicjatorów zmian oraz katalizatorów innowacyjnych działań innych osób. Z jednej strony, urzędnik samodzielnie poszukuje i wdraża nowe rozwiązania, które usprawniają jego pracę lub podnoszą jakość usług publicznych – często w sposób oddolny i proaktywny. Z drugiej strony pełni rolę wspierającą, budując...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)